Google core update mei 2020: de invloed op jouw rankings
Op 4 mei heeft Google een nieuwe core update uitgerold. Het volledig uitrollen van de update heeft twee weken in beslag genomen. Tijdens deze periode zagen veel zoekmachine marketeers schommelingen in hun rankings, maar na het uitrollen zijn deze rankings weer stabiel geworden. In dit artikel lees je meer over de invloed van deze update op de rankings.
Wat verandert er tijdens een Google update?
Google heeft als doel om haar gebruikers de best mogelijke zoekresultaten te laten zien. Daarom zijn ze continu bezig met het verbeteren van hun algoritme. Dit wordt nooit helemaal omgegooid, maar wel steeds meer geoptimaliseerd. Tijdens een Google update vinden er wijzigingen plaats aan het algoritme of aan de gewichten van de ranking factoren.
Elke Google update is anders, maar het doel van Google blijft hetzelfde. Om haar gebruikers de beste resultaten te bieden probeert de zoekmachine zoekopdrachten steeds beter te begrijpen. Op die manier kunnen ze gebruikers beter laten zien waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast let Google ook op de betrouwbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van websites om gebruikers de beste ervaring te bieden.
Industrieën
De Google core update mei 2020 heeft op vrijwel elke industrie invloed gehad. Toch zijn er een aantal industrieën die meer zijn beïnvloed dan andere, namelijk:
- Voeding en recepten
- Fitness
- Nieuws
- Alcohol, drugs en afkick gerelateerde zoekresultaten
- Wetenschap en medisch nieuws
- Banken en financiën
- Muziek en entertainment
- Natuurlijke medicijnen
- Geschiedenis
Belangrijkste veranderingen
Na het uitrollen van de Google core update mei 2020 hebben veel websites hun rankings zien dalen of stijgen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen die experts hebben gesignaleerd?
Kleinere websites met goede content
Websites met veel autoriteit hebben vrijwel altijd goed gerankt. Vaak stonden deze websites bovenaan. Nu lijkt dit echter te zijn veranderd. Kleinere websites met kwalitatieve content ranken nu soms hoger dan websites met veel autoriteit.
Receptenwebsites
Het lijkt erop dat de core update veel effect heeft gehad op receptenwebsites. Een aantal van dit soort websites heeft een grote daling in organische bezoekers opgemerkt, omdat hun recepten uit de receptencarousels en rich snippets van Google zijn gehaald. Daarentegen zijn er ook receptenwebsites die juist een stijging in de rankings hebben opgemerkt.
Aggregator websites en lokale specialisten
Een opmerkelijke verandering in de rankings bij deze Google core update 2018 is het feit dat aggregator websites juist hoger lijken te scoren. Aangezien Google veel focust op kwalitatieve content, zou je dit misschien niet verwachten. Waarschijnlijk kan deze verandering worden verklaart aan de hand van het feit dat Google steeds meer is gaan letten op het gedrag van gebruikers.
Iemand die een bepaalde specialist in de buurt zoekt, zal vaak niet alleen de website van de eerstgenoemde specialist bezoeken. Vaak kijken gebruikers naar meerdere specialisten om zelf te bepalen welke specialist voor hen het beste is. Om die reden is het voor gebruikers handiger om een aggregator website te bezoeken en daarom scoren deze websites waarschijnlijk hoger. Als gevolg hiervan hebben veel lokale bedrijven en specialisten na de core update een daling in hun rankings gezien.
Social media en grote webshops
Het lijkt erop dat pagina’s van social media (Instagram, Pinterest) en grote webshops (Amazon, eBay, Etsy) hoger ranken na de Google core update mei 2020. Deze social media platformen en grote webshops worden nu tijdens de coronacrisis veel vaker bezocht. Daarom denken sommige experts dat de Google update misschien wel deels is gebaseerd op de zoekopdrachten die in deze tijd worden gedaan. Google zou hiermee gebruikers relevante websites willen tonen. Het zou echter ook toeval kunnen zijn.
E-A-T update?
E-A-T staat voor Expertise, Authority and Trust. Hiermee worden de kwaliteitsstandaarden van Google bedoeld die zij gebruiken om websites te beoordelen. Deze standaarden hebben voornamelijk effect op websites met gevoelige informatie over financiën en gezondheid.
In voorgaande Google updates leek E-A-T een belangrijke rol te spelen. De websites die toen het meest stegen waren E-A-T geoptimaliseerd. Er werden bij voorgaande updates ook voornamelijk websites uit de gezondheidsbranche en de financiële sector getroffen. Volgens Marc Tober en Niels Dahnke van Searchmetrics is dat bij deze Google core update niet het geval. Het lijkt er daarom op dat Google bij deze update niet voor het grootste deel heeft gefocust op E-A-T, maar meer rekening heeft gehouden met andere ranking factoren.
Kleinere websites met kwalitatieve content ranken nu soms hoger dan websites met een hoge autoriteit en minder kwalitatieve of relevante content. Daardoor lijkt het erop dat Google bij deze update meer heeft gelet op de kwaliteit van de content, de relevantie en user-intent factoren (zoals CTR).
Wat moet je doen als je rankings zijn gedaald?
Sommige websites zijn zwaar getroffen door de Google core update mei 2020. Zijn jouw rankings gedaald? Volg dan onderstaande stappen om je rankings weer te verhogen:
- Bekijk welke pagina’s het hardst getroffen zijn en verbeter de content die hierop staat;
- Kijk welke concurrenten jou hebben ingehaald en maak je pagina’s beter dan die van hen;
- Verwijder onnatuurlijke ‘spammy’ backlinks naar je website met de Google Disavow Tool;
- Voeg bronnen toe aan je teksten, zeker als ze over meer gevoelige onderwerpen gaan (gezondheid, financieel);
- Zorg ervoor dat je website betrouwbaar overkomt.
Wat kun jij doen om hoog te ranken?
Google vertelt nooit exact waar ze op letten bij een update en hoe zwaar hun ranking factoren meewegen. Toch zijn er wel een aantal factoren die extra belangrijk lijken te zijn. Om hoger te ranken, kun je de onderstaande tips volgen:
- Schrijf waardevolle, relevante content van hoge kwaliteit;
- Zorg ervoor dat jouw artikelen beter zijn dan die van je concurrenten;
- Breid je content uit met afbeeldingen, video’s, tabellen en infographics;
- Zorg voor een optimale gebruikerservaring;
- Voeg altijd een SEO titel en meta description toe en geef je afbeeldingen een alt-tekst mee;
- Voeg een auteursprofiel en bronnen toe;
- Laat experts artikelen schrijven voor jouw website;
- Zorg voor een natuurlijk backlinkprofiel met links van hoge kwaliteit.