Haal meer uit je Facebook Pixel in 2020
Adverteer je op Facebook en wil je de Return On Investment van je campagnes nauwkeurig kunnen volgen? Dan is er geen ontkomen aan: je moet de Facebook Pixel installeren. In dit blog lees je alles wat je weten moet over de Facebook Pixel, inclusief wat je ermee kunt doen en hoe je hem installeert.
Wat is de Facebook Pixel?
Van alle tools die Facebook aan marketeers beschikbaar stelt, is de Facebook Pixel misschien wel de meest bruikbare. De Facebook Pixel is een stukje code dat je in de header van je website zet. Staat deze Pixel op je website, dan kun je controleren hoe succesvol je Facebook-advertenties echt zijn, maar kun je bijvoorbeeld ook aangepaste doelgroepen instellen op basis van jouw websiteverkeer. Handig toch?
De voordelen van een Facebook Pixel
De Facebook-pixel geeft je krachtige voordelen, zoals:
- Houd het aantal conversies bij, bijv. aanmeldingen of aankopen voor de nieuwsbrief, de kosten per conversie (CPA) en de conversieratio (CVR).
- Inkomstenrapportage: de meeste e-commerce-systemen kunnen de werkelijke bestelwaarde terugkoppelen aan Facebook. Hiermee kun je het rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) meten, wat vaak belangrijker is dan de kosten per verkoop.
- Bouw aangepaste doelgroepen (WCA’s) van alle websitebezoekers voor retargeting.
- Creëer doelgroepen van mensen die de gewenste actie hebben ondernomen (leads, aankopen, enz.) en sluit deze uit van retargeting. Hiermee bespaar je geld en voorkom je dat bestaande klanten of leads geïrriteerd raken, omdat ze telkens dezelfde advertentie zien.
- Creëer in seconden look-a-like audiences, dit zijn groepen mensen met vergelijkbare kenmerken als de bron-doelgroep. Deze op pixels gebaseerde look-a-likes worden in de loop van de tijd dynamisch bijgewerkt, zodat ze altijd relevant zijn wanneer ze in campagnes worden gebruikt.
- Je kunt optimaliseren voor conversies. Dat is goedkoper dan optimaliseren voor klikken op links. Door slim te optimaliseren kun je dus behoorlijk op je advertentiekosten besparen.
- Er kunnen dynamische productadvertenties worden gemaakt, zodat je recente websitebezoekers opnieuw kunt targeten met de exacte producten die ze hebben bekeken.
- En misschien wel het grootste voordeel: De pixel is helemaal gratis!
Een Facebook Pixel kan niet met terugwerkende kracht verkeer meten, dus installeer hem zo snel mogelijk! Het aangepaste publiek op basis van je websitebezoekers is 180 dagen geldig, dus als je de pixel nu installeert, kan dit je Facebook-advertenties nog zes maanden helpen.
Hoe maak je een Facebook Pixel?
Iedere pixel heeft zijn eigen unieke 15-cijferige ID, die je op elke pagina die je op elke webpagina die je wilt meten, moet installeren.
Die unieke code kun je op twee verschillende manieren maken. Het kan via Advertentiebeheer en via de Business Manager van Facebook.
Via Advertentiebeheer
Navigeer naar advertentiebeheer en klik in de linkerbovenhoek op het vervolgkeuzemenu
Klik op “Alle hulpprogramma’s” helemaal onderaan de opties
Selecteer vervolgens ‘Pixels’.
Wanneer je op ‘Een pixel maken’ klikt, hoef je de pixel alleen nog maar een naam te geven om hem daadwerkelijk aan te maken.
Via uw Business Manager
Navigeer binnen Business Manager naar het pixelgedeelte in het menu aan de linkerkant en maak een nieuwe pixel
Geef de pixel een naam
Ten slotte moet je de pixel toewijzen aan het juiste advertentieaccount zodat de pixel kan worden gebruikt in jouw advertentiecampagnes.
Voordeel van de Business Manager: Je kunt maximaal 100 verschillende pixels aanmaken.
Hoe installeer je de Facebook Pixel?
Zodra je pixel gereed is, biedt Facebook je verschillende manieren aan om hem daadwerkelijk te installeren op je website. Voor dit blog lichten we alleen de meest gebruikte methode toe.
Handmatige installatie Facebook Pixel
Handmatige installatie is de traditionele en meest gebruikte manier om de trackingpixel van Facebook te installeren. We lopen even door de stappen heen:
Wanneer je op de Pixel-pagina in Advertentiebeheer bent, zie je de optie ‘Pixel instellen voltooien’ als deze nog niet is geïnstalleerd. Daar klik je dan op
Daarna krijg je drie verschillende opties te zien. Je kiest hier voor “Handmatig installeren”
In het volgende scherm zie je een tekstvak met een enorme lap code in stap 2. Dat is jouw pixel. Kopieer de code.
Plak deze code in de header van iedere afzonderlijke pagina die je wilt meten op je website.
Events laten je bijhouden wat je meet
Nadat je de Facebook Pixel hebt geïnstalleerd wil je natuurlijk bijhouden wat je meet. Dat doe je met zogenaamde ‘events’
Daarvoor plaats je bijvoorbeeld een extra stukje code aan het eind van de pixel wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief of een item aan zijn winkelwagentje toevoegt.
Er zijn verschillende ‘events’ die je toe kunt voegen:
- Voeg toe aan winkelwagen
- Voeg betalingsinformatie toe
- Toevoegen aan verlanglijstje
- Voltooi registratie
- Contact
- Product aanpassen
- Schenken
- Vind locatie
- Start afrekenen
- Aankoop
- Zoeken
- Start proefperiode
- Aanvraag indienen
- Abonneren
- Bekijk inhoud
Controleren of je pixel goed is geïnstalleerd
Facebook biedt je de mogelijkheid om te checken of je de pixel goed op je website hebt geïnstalleerd. Dat kan via Facebook Pixel Helper en het Pixel-gedeelte in Business Manager.
Nu ben jij aan de beurt
Je weet nu alles wat je moet weten om direct met de Facebook Pixel aan de slag te kunnen. Maak jij in 2020 een daverend succes van al je Facebook-campagnes? Of kun je nog wel wat hulp gebruiken? Laat het ons weten, we helpen je graag!