Je weet dat je een website nodig hebt, maar hebt geen geld om het uit te besteden. Dus probeer je er zelf een in elkaar te zetten, of accepteer je dat jouw bedrijf online niet te vinden is. Hartstikke zonde, want een website is tegenwoordig onmisbaar voor vrijwel elk bedrijf. Bovendien kun je ook een betaalbare website laten maken.
Nee, een website hoeft niet duizenden euro’s te kosten. Althans, niet voor iedereen. Het maken van een website kun je ook voor een redelijk bedrag uitbesteden. Het is dan wel belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over wat je wil en waarom. Met deze tips laat jij binnen de kortste keren een betaalbare website maken die toch helemaal aan je wensen voldoet.
Tip 1 – Denk goed na over wat je wil
Hoe meer je overlaat aan een webdesigner, hoe hoger de kosten zijn. Voor een betaalbare website moet je dus een deel van het voorwerk zelf doen. Als jij een duidelijk beeld hebt van wat je wil en hoe het eruit moet zien, dan kost het maken van de website minder tijd. Je hoeft immers niet constant feedback te geven en de webdesigner opnieuw aan het werk te zetten.
Maar hoe pak je zoiets nu aan? Het is goed om vooraf een soort blauwdruk te maken van je website. Bepaal welke informatie er absoluut op moet staan, en hoeveel pagina’s je daarvoor nodig hebt. Om dit te bepalen kun je de volgende vragen aan jezelf stellen:
- Wat is het doel van mijn website? Wil je bijvoorbeeld dat mensen direct op de pagina iets kopen, wil je slechts informatie geven, wil je uitleg bieden bij je bedrijf etc.
- Wat is de belangrijkste informatie op jouw website? Laat extra of overbodige informatie weg en beperk zo het aantal pagina’s en de hoeveelheid werk.
- Wie is je klant ofwel je bezoeker? Wat vindt hij of zij belangrijk? Een website vol toeters en bellen is misschien helemaal niet nodig binnen jouw niche.
Schrijf dit voor jezelf op en bepaal vanuit daar welke informatie op je website moet staan, en op welke manier. Neem dit mee als je met een webdesigner in gesprek gaat.
Tip 2 – Groter is niet altijd beter
Een website met 20 pagina’s en ingewikkelde menu’s? Het kan, maar het is vaak helemaal niet nodig. Onthoud: groter is niet altijd beter. Als jouw website puur dient als informatiebron over je bedrijf dan is een one pager vaak al voldoende (een website die bestaat uit één pagina met alleen de belangrijkste informatie).
Tip 3 – Maak het niet te ingewikkeld voor je klant
Groter is dus niet altijd beter. Daarnaast is meer ook niet altijd beter. Overdrijf niet met de hoeveelheid content ofwel de inhoud van je website. Dit kan het alleen maar ingewikkeld maken voor je klant. Een website die niet overzichtelijk is bereikt vaak niet het doel dat je wil.
Een website vol toeters en bellen is daarom vaak ook niet nodig. Beperk je bovendien in de hoeveelheid tekst; vertel alleen wat de bezoeker echt moet weten. Zo houd je de kosten niet alleen laag maar bereik je met je website ook echt de juiste doelen.
Tip 4 – Neem de tijd om te ‘shoppen’
Je hoeft niet met de eerste webbouwer die je vindt in zee te gaan. Het is niet erg om te ‘shoppen’. Presenteer je idee en je wensen. Vraag vervolgens meerdere webdesigners om een offerte te maken op basis van jouw wensen.
Het is wel goed om eerlijk te zijn over dat je meerdere offertes hebt aangevraagd. Zo weet een webbouwer waar hij aan toe is en kan hij eventueel zijn unieke eigenschappen verder toelichten. Net als bij ieder ander product dat je koopt is het bij het kopen van een website geen enkel probleem om alle opties nauwkeurig te bekijken.
Tip 5 – Leer een slechte webdesigner herkennen
Net als in ieder vakgebied zijn er ook webbouwers of webdesigners die simpelweg niet de kwaliteit bieden waar jij waarschijnlijk naar op zoek bent. Maar hoe herken je zo’n slechte webbouwer dan?
Aan zijn eigen website. Wie zegt websites te bouwen maar vervolgens zelf een slecht functionerende website heeft, neemt zichzelf niet serieus of heeft niet de juiste vaardigheden. Het gaat hierin niet per se om hoe mooi je die website vindt, maar vooral hoe goed deze functioneert. Is de laadtijd heel lang? Is het ontwerp onduidelijk en verwarrend? Doen veel knoppen het niet goed? Dat is geen goed teken.
Tip 6 – Onthoud: goedkoop is duurkoop
Een goedkope website laten maken is mogelijk, maar blijf wel realistisch. Voor 100 euro krijg je geen goede website. Besparen is belangrijk voor iedere ondernemer met een beperkt budget, maar ga niet te erg op de centen zitten. De kans bestaat dat je voor een slechte webbouwer kiest en vervolgens je website alsnog door een andere, meer ervaren bouwer moet laten opknappen. Goedkoop is dus niet altijd beter.
Tip 7 – Maak goede afspraken over kosten
Maak duidelijke afspraken over de totale prijs en in welke gevallen daarvan mag worden afgeweken. Een webbouwer die zegt voor 300 euro jouw website te maken, maar vervolgens voor elk telefoongesprek en alle feedback extra rekent is onder de streep misschien alsnog heel duur.
Bij JG Webmarketing zijn we graag transparant over onze prijzen. We gaan met jou om tafel en bespreken alle details. Zo heb je binnen de kortste keren een betaalbare website laten maken waar je écht blij mee bent!