Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder website. Het is immers hoe meer dan 80% van de mensen zoeken naar een product of dienst: via het internet. Je wil daar dus aanwezig zijn met een website of webshop. Dat is de plek waar je vertelt over je bedrijf of waar je producten verkoopt. Het is een online visitekaartje, mnog zoveel meer.
Een website bereikt echter niet altijd waar deze voor ontworpen is: meer kloanten. Sommigen schrikken potentiële klanten juist af. Anderen zijn amper vindbaar in Google en via andere zoekmachines. Daarom is website optimalisatie van groot belang.
Alleen een pagina met je contactgegevens erop is al lang niet meer voldoende om op te vallen in de massa. Een geoptimaliseerde website staat hoger in de zoekresultaten van Google en weet de bezoeker vast te houden, te prikkelen en te informeren.
Website optimalisatie kent veel facetten. Vaak begint het bij de technische kant. Simpel gezegd: een website moet goed functioneren. Dat wil zeggen dat de laadtijd bijvoorbeeld niet te lang moet zijn. Als het langer dan 3 seconden duurt voor een website is geladen, dan hebben de meeste mensen al weggeklikt. Ook is het belangrijk dat alle formulieren, linkjes en verkoopsystemen goed werken.
Dat is niet alleen belangrijk voor zoekmachines maar ook voor de gebruiker zelf. Wanneer iemand op zoek is naar jouw product dan hebben ze ongetwijfeld meer keuze dan alleen jouw bedrijf. Een website die er onbetrouwbaar uitziet, onprofessioneel overkomt of simpelweg niet werkt, wordt al snel overgeslagen. Zorg dat je website optimaal functioneert om die klanten vast te houden.
Website optimalisatie is essentieel voor iedereen die hoger in Google wil komen met zijn of haar website. Dat doe je onder andere door te zorgen voor een ontzettend goede en werkende website. Maar er is nog meer.
Vroeger kon je een advertentie in de krant plaatsen over je product of dienst. Dat kan nog steeds, alleen nu kan het ook online. Je kunt bijvoorbeeld betalen om hoger in Google te komen. Je krijgt dan een advertentieplek nog boven de eerste organische zoekresultaten. Ook kun je adverteren via social media zoals Facebook en Instagram. Je krijgt dan een prominente plek in de tijdlijn van mensen uit jouw doelgroep.
Er zijn echter ook manieren om zonder te betalen hoger in Google terecht te komen met je website. Dat noemen we organisch: het is niet tegen betaling gerealiseerd, maar door simpelweg een goede website te hebben. Google heeft een algoritme waarmee het bepaalt welke websites organisch hoog in de resultaten verschijnen. Voor Google is het belangrijk dat de zoeker direct de meest relevante en betrouwbare website vindt. Daarop selecteert het algoritme.
Dat gebeurt onder andere op basis van het aantal links naar jouw website. Een link vanaf een andere pagina naar jouw website kun je zien als een soort stem van goedkeuring. Hoe meer van die stemmen je hebt, hoe belangrijker Google vindt dat je bent binnen jouw branche. Je kunt dit realiseren door linkbuilding toe te passen: het vergaren van links naar jouw pagina toe.
Natuurlijk moet een website ook technisch op orde zijn om hoger in Google te komen, zoals eerder genoemd. Laadtijd, gebruiksvriendelijkheid en werking zijn daarin van groot belang.
Neem de eerste stap naar online succes en vraag een gratis advies gesprek aan. Aan de hand van jullie doelen geven we een eerlijk advies vanuit onze jarenlange ervaring met zoekmachine optimalisatie.
Wij onderzoeken de wensen en behoeften van onze klanten en handelen hiernaar. We anticiperen tijdig en geven een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid.
Wij zijn actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en tonen de bereidheid in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
Wij leveren een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.
Wij richten ons met een onderzoekende en nieuwsgierige geest op toekomstige vernieuwingen van strategie, producten, diensten, markten en meer.
Website optimalisatie kan op verschillende manieren. Je kunt naar de content kijken, ofwel de inhoud. Optimaliseer foto’s, video’s en teksten zodat ze goed toegespitst zijn op je doelgroep. Maar de technische website optimalisatie is misschien nog wel het belangrijkste. Dat is de basis van alles.
Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een loodgieter. Je zoekt in Google op jouw stadsnaam en de term ‘loodgieter’. Je kiest de eerste pagina die je tegenkomt. Inmiddels staar je al 5 seconden naar een wit scherm. Nou, wegklikken dan maar en door naar de volgende. Dit is dus precies wat bezoekers van jouw website doen als de laadtijd te lang is.
Niet alleen de laadtijd is een belangrijk technisch aspect van website optimalisatie. Ook werkende contactformulieren zijn belangrijk. Verder wil je geen doodlopende links, ofwel links naar pagina’s die niet bestaan. Zo zijn er nog veel meer technische aspecten van je website die bijdragen aan je vindbaarheid.
Hoewel je de content van je website misschien deels zelf kunt optimaliseren, is deskundige hulp van een contentmanager of copywriter aan te raden. Dat geldt nog veel meer voor de technische website optimalisatie. De kans is groot dat je namelijk zelf niet kunt achterhalen wat er allemaal achter de schermen speelt op je website. Je ziet alleen het topje van de ijsberg.
Het team van JG Webmarketing helpt je graag aan een optimaal functionerende website.
Je hebt de term ongetwijfeld al eens gehoord: zoekmachine optimalisatie. Als we het hebben over zoekmachine optimalisatie dan bedoelen we alle activiteiten die je uitvoert om je website hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen.
Zoekmachine optimalisatie begint bij een technisch sterke website. Google vindt niet alleen relevante content en autoriteit belangrijk. Minstens zo belangrijk is dat je website up-to-date en werkend is. Daarom is het essentieel dat de site technisch werkt én regelmatig een update krijgt. Bij sommige websites moet dit zelfs elke week.
Pas als de technische basis van de website klopt ga je door naar andere aspecten van zoekmachine optimalisatie. Houd altijd in je achterhoofd dat de website bedoeld is voor mensen. Je wil dus dat deze begrijpelijk, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk is. Ook dat stelt Google zeer op prijs.
Vanuit de basis van de goede website kun je door gaan met andere technieken voor zoekmachine optimalisatie. Denk dan aan linkbuilding, content marketing en meer.
Als we het hebben over website optimalisatie dan kun je twee vormen onderscheiden: on-page website optimalisatie en off-page website optimalisatie. Met off-page bedoelen we alle activiteiten die buiten je website om plaatsvinden waarmee je vindbaarheid vergroot. On-page houdt dus alle activiteiten in die je op de website zelf uitvoert om vindbaar te zijn.
On-page website optimalisatie is waar het begint. On-page SEO maakt dan ook een belangrijk onderdeel uit van zoekmachine optimalisatie. Er zijn verschillende manieren om je website te optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld content verbeteren met de juiste zoekwoorden of meer media zoals afbeeldingen. Ook kun je zorgen dat je alleen ‘schone’ code gebruikt zonder overbodige informatie. Titels en tussenkopjes dragen bovendien bij aan je on-page website optimalisatie.
Zoals je ongetwijfeld opvalt, is er dus een hoop dat je kunt doen of moet laten voor website optimalisatie. Bij JG Webmarketing helpen wij jou graag met alle facetten van je website. Van de bouw tot de optimalisatie en de SEO: ons team staat voor je klaar.
Wij noemen onszelf met trots een full service marketing bureau. Waar veel andere bedrijven zich richten op het bouwen van websites, het optimaliseren van content of zoekmachine optimalisatie, doen wij het allemaal. Dankzij een hoeveelheid aan specialisaties en jarenlange ervaring kan ons team je van begin tot eind ondersteunen in je online marketing.
Resultaten en klantgerichtheid staan bij ons voorop. We willen in samenwerking met jou onze processen doorlopen. Zo weet jij wat er speelt en kun je waar nodig feedback geven. Uiteindelijk hebben wij namelijk hetzelfde doel als jij. Zien we nog niet de resultaten waar we naar streven? Dan hebben wij geen moeite met snel bijsturen indien nodig.
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden. Of je nu een deel aan ons wil uitbesteden, alleen advies nodig hebt of je complete online marketing uit handen wil geven: het kan allemaal!
Zoekmachine optimalisatie is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je onderneemt om de positie van je website in Google te verbeteren. We noemen zoekmachine optimalisatie ook wel SEO (Search Engine Optimization). Voorbeelden van zoekmachine optimalisatie zijn het verbeteren van de technische werking van je website, het optimaliseren van de inhoud of het plaatsen van externe links.
Er zijn veel tactieken die je toe kunt passen om hoger in Google te komen. Allereerst moet je webshop of website technisch sterk zijn en duidelijke, relevante content bevatten. Met content bedoelen we de inhoud, ofwel alle tekst, foto’s en video’s op je pagina.
Daarnaast zijn er acties die je kunt ondernemen buiten je website om. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opbouwen van je relevantie door middel van externe links naar jouw website toe. Dit kun je onder andere realiseren met linkbuilding.
De kosten van zoekmachine optimalisatie hangen van een aantal factoren af. Allereerst is het de vraag hoeveel er moet gebeuren. Wellicht is je website bijvoorbeeld technisch al heel sterk maar is het vooral de content waar nog iets te halen valt. Daarnaast maakt het uit hoeveel concurrentie er op jouw zoektermen is.
Het team van JG Webmarketing analyseert de huidige website en bespreekt met jou wat je doelen zijn. Hierna komt een prijsbepaling op basis van wat jij wil.
Zoekmachine optimalisatie is een proces. Wie verwacht na enkele dagen al op de eerste pagina in Google te verschijnen, komt bedrogen uit. Dat betekent echter niet dat je het proces niet kunt versnellen door de juiste dingen te doen. De juiste activiteiten ondernemen maakt het verschil tussen binnen 2 maanden bovenaan staan, of pas na 1 jaar.
Van de nieuwe webpagina’s staat elk jaar slechts 5,7 % van de pagina’s binnen een jaar in de top tien van zoekresultaten. Een nieuwe pagina scoort namelijk zelden uit zichzelf heel hoog. Tenzij je goede SEO toepast.
Concurrentie speelt hierin natuurlijk ook een grote rol. Heb jij een product of dienst voor een bepaalde niche die bijna niet voorkomt in Nederland, dan sta je sneller bovenaan dan iemand die sneakers verkoopt. Kortom: hoe lang het duurt voor je hoger in Google komt hangt af van concurrentie en wat je precies doet qua SEO activiteiten. Het kan binnen een maand maar kan ook langer dan een jaar duren.