Er zijn gigantisch veel SEO-tools die je kunt gebruiken. De ene focust op de technische SEO, de ander vooral op content. Maar wat als je met één tool werkelijk al je SEO-inspanningen kunt verbeteren en monitoren? Enter SEMrush. De all-in-one tool voor iedereen die serieus aan de slag wil met zijn SEO.
Wat is SEMrush?
Zoals gezegd, is SEMrush een van de vele tools die er op de markt zijn voor SEO. Maar anders dan andere tools, biedt SEMrush je een totale SEO-suite.
Wat kun je met SEMrush?
Dus naast de SEO-toolkit bieden zij je ook een social media, advertising, competitive research en contentmarketing toolkit aan. Deze verschillende toolkits biedt SEMrush aan in drie pijlers: ‘Analytics Reports’, ‘Tools’ en ‘Projects’. We lichten ieder van deze pijlers even kort voor je toe:
Analytics Reports
Met Analytics Reports krijg je inzicht in de strategieën van je concurrenten op het gebied van display-advertenties, organisch en betaald zoekverkeer en linkbuilding. Deze zijn onderverdeeld in:
Organische Research
Daarmee bekijk je de beste zoekwoorden van je concurrenten, vind je nieuwe concurrente en kun je de positiewijzigingen van hun websites in de gaten houden.
Advertentieonderzoek
Ontdek welke advertentiebudgetten en zoekwoorden jouw concurrenten gebruiken, houd een oogje op hun advertenties en bestemmingspagina’s en ontdek je nieuwe concurrenten in Google Ads. Daarnaast kun je jouw eigen advertenties lokaliseren.
Hulpprogramma voor display-advertenties
Met dit hulpprogramma krijg je inzicht in de Google Display Network-strategieën van concurrenten en analyseer je hun display-advertenties. Daarnaast kun je display-advertenties op verschillende apparaten bekijken en je doelgroep beter specificeren met Audience Insights.
Backlinks
Hiermee voer je een deep link-analyse uit en begrijp de autoriteit van verwijzende domeinen. Controleer welk type backlinks naar jouw domein verwijzen en zie waar je links vandaan komen.
Zoekwoord onderzoek
Ook voor zoekwoordonderzoek is SEMrush zeer geschikt. Zo zoek je bijvoorbeeld eenvoudig de juiste zoektermen voor SEO- en PPC-campagnes, verzamel je woordgroepen en gerelateerde zoekwoorden en vind je ‘long tail’ zoekwoorden.
Advertenties met productvermeldingen
Je ziet eenvoudig wie je concurrenten zijn op het gebied van ‘product listing ads’ (PLA) en krijgt inzicht in hun feeds. Zo zie je eenvoudig welke PLA’s het best presteren.
Verkeersanalyse
Dankzij verkeersanalyse zie je het websiteverkeer en de online prestaties van ieder bedrijf. Daardoor krijg je goede inzichten in de marketingactiviteiten en strategieën van je concurrenten, maar kun je ook nieuwe markten en niches ontdekken. Tevens krijg je een beter beeld van het online gedrag en de mediaconsumptie van je potentiële klanten en kwalificeer je makkelijker leads en prospects.
Tools
Door kruisverbanden en overlap in SEMruh-data te visualiseren kun je domeinen met elkaar vergelijken. Zo kun je met een paar klikken de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden voor jouw domein bepalen. De pijler ’Tools’ bestaat uit drie onderdelen:
Keyword Difficulty
Met Keyword Difficulty vind je zoekwoorden met minder concurrentie en schat je meteen de moeilijkheidsgraad van een zoekterm in.
Domein versus domein
Vergelijk eenvoudig domeinen met elkaar en bekijk de algemene en unieke zoekwoorden van deze domeinen. De gegevens die je hiermee verzamelt kun je simpel visualiseren.
Grafieken
Dankzij grafieken kun je domeinen op de belangrijkste indicatoren met elkaar vergelijken en in een paar klikken een concurrentieanalyse uitvoeren.
My Reports
Verzamel alle SEMrush-gegevens in één elegant, aangepast PDF-rapport dat je zelf en in je eigen huisstijl ontwerpt. Deze rapporten kun je vervolgens geautomatiseerd versturen.
Keyword Magic
Met de ‘Keyword Magic Tool’ krijg je meer dan 2 miljoen zoekwoordsuggesties. Deze kun je groeperen om bijvoorbeeld op onderwerp te segmenteren. Sla de beste zoekwoorden op in Keyword Analyzer of exporteer ze naar andere SEMrush-tools.
CPC-kaart
De Cost-per-Click-kaart helpt je bij het in kaart brengen van de gemiddelde CPC in jouw niche in verschillende regio’s. Of vergelijk je CPC versus zoekvolume eens om ‘verborgen pareltjes’ te vinden. Daarnaast vind je onbeperkte ideeën voor A / B-testen en experimenten.
SEO-schrijfassistent
Met de SEO-schrijfassistent weet je zeker dat je teksten ‘on target’ zijn. Maar de tool gaat verder. Zo pas je, bijvoorbeeld, ook de leesbaarheid van je teksten aan en zorg je voor een uniforme tone of voice bij ieder stuk content dat je schrijft. Schakel ten slotte de plagiaatcontrole in om er zeker van te zijn dat je artikel origineel genoeg is. En ook handig: De SEO-schrijfassistent heeft een Google Docs Add-on en een WordPress Plugin. Maar je kunt natuurlijk ook werken vanuit de SEMrush Interface.
Projecten
Met projecten start je (wereldwijde) campagnes voor je website en verzamel je alle benodigde statistieken met betrekking tot je concurrenten, zoekwoord rankings en on-page gezondheid.
Track posities
De naam zegt het al: Met ‘track posities’ houd je inzicht in jouw posities voor elk trefwoord. Daardoor ontdek je bijvoorbeeld lokale concurrenten, maar kun je ook verschillende apparaten targetten.
Site Audit
Om aan de slag te gaan met je SEO is een site audit onmisbaar. Begin door je website te controleren met de SEO-analyse-tool. Problemen met je beveiliging? De site audit controleert je https. En eventuele problemen met de implementatie van AMP komen ook aan het licht. Daarna geef je prioriteit aan eventuele SEO-problemen en beslis wat je als eerste aan wilt pakken. De voortgang van je inspanningen volg je eenvoudig.
Social Media Tracker
Met de Social Media Tracker ontwikkel je niet alleen een winnende social media strategie, maar houd je ook de resultaten bij en kun je deze analyseren. De resultaten presenteer je vervolgens eenvoudig met zelfgemaakte rapporten.
Social Media Poster
Maar SEMrush gaat verder en laat je ook berichten plaatsen op al je sociale accounts. Door handig gebruik te maken van de functies voor automatisering, bespaar je veel tijd.
Brand Monitoring
Brand monitoring zet je in om de reputatie van je merk in de gaten te houden. Je kunt er echter ook backlinks mee volgen en nieuwe kansen ontdekken.
On Page SEO Checker
De On Page SEO Checker analyseert de rankingfactoren die de prestaties van je website beïnvloeden. Je ontvangt handige aanbevelingen op basis van de verzamelde gegevens. En ben je benieuwd hoe jij presteert ten opzichte van de tien best presterende posities? De On Page SEO Checker laat je deze grondig analyseren en vergelijken.
Backlink Audit Tool
Wanneer je jouw Search Console aan SEMrush koppelt, vind je iedere backlink. Zo kun je dus ook gevaarlijke backlinks verwijderen en als je regelmatig opnieuw crawlt, houd je je backlink-profiel schoon.
Organic Traffic Insights
Met Organic Traffic Insights krijg je inzicht in de ‘not-provided’ zoekwoorden en voeg je gegevens van Analytics en Search Console samen. Zo analyseer je eenvoudig welke zoekwoorden potentie hebben.
Content Analyzer
Hoe is de kwaliteit van je content? Met de Content Analyzer weet je het zó. Daarnaast kun je de prestaties van verschillende stukken en soorten content met elkaar vergelijken.
PPC Hulpprogramma voor zoekwoorden
Met de PPC Keyword Tool verzamel je zoekwoorden via meerdere kanalen, beheer en optimaliseer je zoekwoordenlijsten en uitsluitingszoekwoorden.
Ad Builder
Je vindt niet alleen ideeën voor je advertenties; je slaat advertenties ook eenvoudig op als sjabloon. In de tool maak je rechtstreeks effectieve tekstadvertenties en voegt relevante advertentie-extensies toe.
Ben jij klaar om SEMrush te gaan gebruiken?
Je ziet het: met SEMrush kun je alles vanuit één tool beheren. Ben jij klaar om deze alles in één tool te gaan gebruiken? Of twijfel je nog een beetje? Dan kun je via deze link SEMrush zeven dagen gratis uitproberen (affiliate linkje).
Heb je liever echte hulp bij SEO?
SEMrush en aanverwante tools kunnen nogal overweldigend zijn als je niet precies weet hoe SEO werkt. Misschien is dat voor jou het geval. Geen probleem. Je kunt natuurlijk ook gewoon ons inschakelen voor hulp bij je SEO!