Google Ads – voorheen Google Adwords – is de advertentietool van Google. Je kunt ermee adverteren via de verschillende kanalen die Google aanbiedt zoals de reguliere zoekresultaten maar ook andere apps en Google Shopping. De kwaliteitsscore van Google Ads is daarin essentieel. Deze score helpt je een campagne optimaliseren en je conversiedoelen bereiken.
Wat is de kwaliteitsscore Google Ads precies en waarom is deze score zo belangrijk? Hoe kun je er je voordeel mee doen en hoe pak je dat aan? Dat leggen we graag uit.
De kwaliteitsscore van Google Ads is een diagnostische score die aangeeft hoe sterk je advertentie is in vergelijking met andere adverteerders. De score wordt gemeten op een schaal van 1 tot 10 en wordt bepaald door het algoritme van Google. Een hoge kwaliteitsscore betekent dat je advertentie en de aanverwante pagina nuttig zijn voor de zoeker. Dat wil zeggen dat de zoeker ook echt vindt wat hij zoekt door op deze advertentie te klikken.
Een hoge kwaliteitsscore is dus essentieel voor het succes van een online marketing campagne. Je kunt het cijfer ook gebruiken om te zien waar nog verbetering nodig is in de advertentie. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van een zoekwoord of zoekwoorden die gekoppeld zijn aan de advertentie.
Neem de eerste stap naar online succes en vraag een gratis advies gesprek aan. Aan de hand van jullie doelen geven we een eerlijk advies vanuit onze jarenlange ervaring met zoekmachine optimalisatie.
Wij onderzoeken de wensen en behoeften van onze klanten en handelen hiernaar. We anticiperen tijdig en geven een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid.
Wij zijn actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en tonen de bereidheid in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
Wij leveren een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.
Wij richten ons met een onderzoekende en nieuwsgierige geest op toekomstige vernieuwingen van strategie, producten, diensten, markten en meer.
Google vindt het belangrijk dat gebruikers ook echt vinden wat ze zoeken wanneer ze Google gebruiken. Daarom geven ze advertenties die daar slim op inspelen een hogere score en betere positie. De kwaliteitsscore is daarmee zeer belangrijk. En dat heeft meer redenen:
Je kunt de kwaliteitsscore van Google Ads gemakkelijk zelf terugvinden door in te loggen bij Google Ads. Doorloop deze stappen:
Een goede kwaliteitsscore is afhankelijk van de campagne en zoektermen, maar lager dan een 7 is vaak niet wenselijk. Er zijn manieren om hoger te scoren. De Google Ads specialisten van JG Webmarketing helpen je graag die hogere score te behalen.
Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen of waar je op moet letten als bedrijf wanneer je een hoge kwaliteitsscore in Google Ads wil bereiken.
Zorg naast sterke advertentie ook voor een goede landingspagina. Het is belangrijk dat de zoeker ook echt vindt wat hij zoekt als hij doorklikt naar je website. Als dat het geval is, zal Google dat belonen met een hogere score.
Leg de focus ook vooral op belangrijke zoekwoorden. Richt je op maximaal drie belangrijke zoekwoorden in je campagne en optimaliseer. Lager dan een 7? Dan is er werk aan de winkel. Hulp nodig? We helpen je graag naar de beste kwaliteitsscore voor jouw Google Ads.
Er zijn uiteraard ook andere manieren om te adverteren. Toch raden wij vaak Google Ads aan. Dat heeft een aantal redenen:
Er zijn veel tactieken die je toe kunt passen om hoger in Google te komen. Allereerst moet je webshop of website technisch sterk zijn en duidelijke, relevante content bevatten. Met content bedoelen we de inhoud, ofwel alle tekst, foto’s en video’s op je pagina.
Daarnaast zijn er acties die je kunt ondernemen buiten je website om. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opbouwen van je relevantie door middel van externe links naar jouw website toe. Dit kun je onder andere realiseren met linkbuilding.
Onder andere de kwaliteitsscore van Google Ads is belangrijk in dit geval. Google Ads optimaliseren kan ook via andere wegen. Soms is het bijvoorbeeld nodig je advertentie net anders in te steken door te kiezen voor Google Shopping in plaats van reguliere zoekresultaten, of door je te richten op een meer specifieke doelgroep. De Google Ads specialisten van JG Webmarketing helpen je graag jouw Google Ads optimaliseren zodat ze écht voor je werken.
CTR staat voor Click Through Rate, oftewel het aantal klikken op je advertentie gedeeld door het aantal keren dat je advertentie is weergegeven in Google. De gemiddelde CTR in Google Ads is 1.91% voor Google Zoeken en 0.35% voor Google Display. Een goede score ligt vaak tussen de 4 en 5% voor Google Zoeken en 0.5 en 1% op het display netwerk.