Steeds meer bedrijven zien het belang van Google Ads: de advertentietool van Google. Je kunt ermee adverteren op alle apps en platforms van de grootste zoekmachine ter wereld. Aan de grondslag van een succesvolle advertentiecampagne liggen Google Ads zoekwoorden. De zoekwoorden zijn de woorden of termen die iemand intikt in de zoekmachine wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Zoekwoorden zijn dus belangrijk omdat ze de link zijn tussen wat mensen zoeken en wat jij aanbiedt. Maar hoe kies je nu de juiste Google Ads zoekwoorden en hoeveel heb je er nodig? Dat en meer leggen we graag uit.
Het bepalen van de juiste zoekwoorden – ook wel keywords – voor je Google Ads campagne is een vak apart. Daarom zijn er Google Ads Specialisten die je daarmee kunnen helpen. Bij JG Webmarketing hebben we veel kennis in huis over hoe je de beste zoekwoorden kiest en toepast.
Wil je toch graag zelf aan de slag met Google Ads zoekwoorden? Dan zijn er een aantal zaken die je in je achterhoofd moet houden. Houd rekening met:
Bij het bepalen van de juiste zoekwoorden is het belangrijk dat je zorgt dat ze relevant zijn. Dat wil zeggen dat ze inderdaad gebruikt worden door de doelgroep die jij probeert te bereiken. Je inleven in de doelgroep is daarom van groot belang. Gebruik ook vooral de zoekmachine zelf om te ontdekken welke termen mensen gebruiken als ze jouw product zoeken.
Een hogere positie in zoekresultaten behaal je ook door uniek te zijn. Gebruik niet te algemene of korte zoekwoorden maar ga voor longtail en specifiek. Potentiële klanten kunnen je zo bovendien nog beter vinden.
Kijk ook altijd goed naar de concurrentie. Welke zoekwoorden gebruiken zij? Kun jij je misschien onderscheiden door het net anders aan te pakken? Een hoge positie in Google bereiken is erg lastig als je precies dezelfde zoekwoorden gebruikt als je (soms grotere) concurrenten. Zij hebben vaak lang gewerkt aan die hoge positie. Die stoot je niet zomaar van de troon.
Neem de eerste stap naar online succes en vraag een gratis advies gesprek aan. Aan de hand van jullie doelen geven we een eerlijk advies vanuit onze jarenlange ervaring met zoekmachine optimalisatie.
Wij onderzoeken de wensen en behoeften van onze klanten en handelen hiernaar. We anticiperen tijdig en geven een hoge prioriteit aan servicebereidheid en klanttevredenheid.
Wij zijn actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en tonen de bereidheid in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
Wij leveren een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.
Wij richten ons met een onderzoekende en nieuwsgierige geest op toekomstige vernieuwingen van strategie, producten, diensten, markten en meer.
De juiste zoekwoorden vinden kan op verschillende manieren. Je kunt zelf onderzoek doen door je in te leven in de doelgroep en te zoeken zoals zij dat doen. Daarnaast zijn er handige tools die je in kunt zetten.
Gebruik bijvoorbeeld de Google keyword tool om Google Ads zoekwoorden te vinden. Deze tool heeft twee belangrijke functies:
Je kunt zo dus goed in kaart brengen wat de belangrijkste termen zijn voor jouw branche en hoeveel je concurrenten deze gebruiken. De keyword tool van Google is bovendien te linken aan je Google Ads account. Dat is wel zo praktisch.
Het hele proces van de juiste Google Ads zoekwoorden vinden en er succesvolle campagnes bij maken kost tijd. Bovendien is er veel kennis voor nodig, zeker wanneer je je begeeft in een markt met veel concurrentie. Daarom kun je het uitbesteden aan Google Ads specialisten om zo het meeste uit je campagnes te halen. JG Webmarketing staat voor je klaar.
Er zijn veel tactieken die je toe kunt passen om hoger in Google te komen. Allereerst moet je webshop of website technisch sterk zijn en duidelijke, relevante content bevatten. Met content bedoelen we de inhoud, ofwel alle tekst, foto’s en video’s op je pagina.
Daarnaast zijn er acties die je kunt ondernemen buiten je website om. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opbouwen van je relevantie door middel van externe links naar jouw website toe. Dit kun je onder andere realiseren met linkbuilding.
Onder andere de kwaliteitsscore van Google Ads is belangrijk in dit geval. Google Ads optimaliseren kan ook via andere wegen. Soms is het bijvoorbeeld nodig je advertentie net anders in te steken door te kiezen voor Google Shopping in plaats van reguliere zoekresultaten, of door je te richten op een meer specifieke doelgroep. De Google Ads specialisten van JG Webmarketing helpen je graag jouw Google Ads optimaliseren zodat ze écht voor je werken.
Er zijn uiteraard ook andere manieren om te adverteren. Toch raden wij vaak Google Ads aan. Dat heeft een aantal redenen:
CTR staat voor Click Through Rate, oftewel het aantal klikken op je advertentie gedeeld door het aantal keren dat je advertentie is weergegeven in Google. De gemiddelde CTR in Google Ads is 1.91% voor Google Zoeken en 0.35% voor Google Display. Een goede score ligt vaak tussen de 4 en 5% voor Google Zoeken en 0.5 en 1% op het display netwerk.