Als wij terugblikken op het jaar 2018 dan heeft JG Webmarketing samen met vele andere marketingbureaus niet stilgezeten. Binnen de online marketing zijn een tal van nieuwe producten en diensten gelanceerd.

Google updates:

Aan het begin van 2018 heeft Google de Speed Update aangekondigd. Deze is vijf maanden later pas doorgevoerd. Slechts enkele maar langzame websites zijn hierdoor getroffen. Later werden de March Core- en de April Core update doorgevoerd. Toch heeft de Medic Update de meeste impact gegeven aan vele ondernemers met hun website. Deze werd dan ook abrupt opgemerkt aan het begin van de maand augustus door een ieder binnen de online marketingwereld.

Voor de kerstdagen kwam Google met de mobile-first indexering. De naam zegt het al, Google heeft met deze update het web geïndexeerd vanuit het “oog” van de smartphone in plaats van de desktop, dit heeft een groot effect gehad op diverse websites.

AVG wet:

25 mei 2018 was een opvallende datum voor elke ondernemer met een website en/of webshop. Vanaf deze datum is namelijk de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wet ingegaan. Deze wet zorgt ervoor dat de hele Europese Unie dezelfde wetgeving heeft en de internetgebruiker meer wordt beschermd. Alle websites moesten deze aanpassing spoedig doorvoeren en hanteren.

Facebook:

Facebook heeft ook nog flink in het nieuws gestaan. Cambridge Analytica heeft (weliswaar niet met opzet) gegevens in handen gekregen van miljoenen facebookgebruikers. Social media heeft hierdoor het vertrouwen van gebruikers geschaad.

De vooruitblikken

voor het jaar 2019 zijn er nieuwe trends in petto. Denk hierbij aan, Voice search. Voice search wordt nog niet veel toegepast omdat men nog wat sceptisch is. Toch zal dit een grote rol gaan spelen. Dit heeft te maken met de groei van het gebruik van smartphones. Natuurlijk zullen we massaal blijven typen maar de voice search zal na verwachting sterk gaan groeien.

Adverteerders:

Voor de adverteerders liggen er grote kansen klaar. Terugkomend op Voice search, zal dit ook voor hen mogelijkheden bieden. De internetgebruiker zal nog meer gemak willen ervaren als zij ergens naar op zoek zijn. Houd deze ontwikkeling dus goed in de gaten.

Artificial intelligence:

Met deze totale technische revolutie zullen programmeurs minder instructies aan computers hoeven geven. Dit geldt overigens ook voor zoekmachines. Deze automatiserings “trend” zal het voor meer bedrijven mogelijk maken om van het advertentieplatform van Google gebruik te kunnen maken.

Retentie:

Het is niet altijd even duidelijk wat een nieuwe klant (na enige tijd) precies oplevert. Komt de klant vaker terug? Welke kanalen zorgen nu precies voor een hoge retentiewaarde? Hierin moet inzicht komen en een basis die je moet creëren. Dan volgen de datagedreven experimenten die uitgevoerd kunnen worden. Het geheim van retentie zal je kunnen ontraadselen als je als adverteerder je concurrentie verslaat. Werk aan de winkel dus!

Wordt vervolgd…

Dit is slechts een greep uit het oud en nieuw binnen online marketing. Uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen waar JG Webmarketing mee te maken krijgt. De medewerkers van JG Webmarketing hebben de mouwen weer opgestroopt en zijn er klaar voor om ook dit jaar aan te pakken.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *