In augustus 2019 deden 1.584 professionals op het gebied van zoekmachine-optimalisatie mee aan het jaarlijkse onderzoek van SparkToro. Dit onderzoek leverde interessante resultaten op die we jullie niet willen onthouden. Doe er je voordeel mee!
Over het onderzoek
SparkToro is een softwarebedrijf dat is opgericht door Rand Fishkin, die je misschien wel kent van Moz. In augustus liet hij SEO-professionals een enquête invullen over het gebruik én de invloed van verschillende gegevens in de rankings van Google. De afgelopen veertien jaar werd dit onderzoek al door Moz uitgevoerd, maar nu dus door SparkToro. De bedoeling is dat SparkToro dit onderzoek jaarlijks herhaalt. Zo krijgen we een goed beeld van de trends.
Voor we de diepte in gaan: één opvallend feitje
Denk jij dat Google iedere zoekopdracht op dezelfde manier behandelt en dat alle ranking-factoren bij iedere query dezelfde waarde hebben?
Volgens de professionals wordt iedere zoekopdracht in Google anders behandeld. Daardoor hebben de verschillende rankingfactoren ook per zoekopdracht een ander gewicht.
De belangrijkste rankingfactoren volgens de experts
Volgens de SEO-experts zijn de tien belangrijkste rankingfactoren:
- De relevantie van de content op de pagina
- Kwaliteit van pagina’s en websites die naar de content verwijzen
- Het gebruik van relevante zoekwoorden of zoektermen
- De autoriteit, expertise en vertrouwen dat het domein heeft
- Gebruiksvriendelijkheid van de website op mobiel
- Gebruik van exacte keywords
- Kwaliteit en diversiteit van linkende websites
- Accuraatheid van de content met geaccepteerde feiten
- Autoriteit van het domein waar de pagina op staat
- De autoriteit, expertise en vertrouwen dat de pagina heeft
Wat worden belangrijke SEO-factoren?
Naast de vraag wat er nú belangrijk is, vroeg RankToro de respondenten ook wat zij denken wat in de komende drie jaar belangrijk wordt in SEO.
Opmerkelijk is daarbij dat de experts denken, dat voornamelijk Googles eigen activiteiten écht impact zullen hebben op SEO. Denk daarbij aan hun lay-outkeuzes in de resultatenpagina’s van zoekmachines, hun technologische vooruitgang en productontwikkelingen. Beslissingen van overheden, zowel in Europa als in de VS, of concurrentie zien zij niet als een belangrijke invloed in de rankingfactoren voor de nabije toekomst.
Conclusie
Dit is het eerste jaar dat relevante en betrouwbare content zo hoog scoort in dit onderzoek. In de begindagen van het onderzoek waren keywords de belangrijkste factoren in de rankings en daarna waren tien jaar lang links het belangrijkst volgens de experts. Nu domineren relevantie en kwaliteit van de pagina’s, wat inhoudt dat de SEO-professionals steeds meer oog hebben voor de zoekintentie van de bezoekers. Een goede zaak!
Ga aan de slag en verbeter je rankings
Met deze kennis over de belangrijkste factoren voor je rankings in Google, kun jij de vindbaarheid van je website gaan verbeteren. Heb je wat hulp nodig of wil je advies? Neem dan contact met ons op, want we helpen je graag.
Wil je het hele onderzoek nog eens doorlezen? Op SparkToro zie je alle resultaten.